Добрите шефове се грижат важната работа да се свърши. Изключителните се грижат за хората си. Добрите шефове притежават много силни организационни умения и вземат бързо решения. Изключителните шефове правят всичко това, но и нещо повече. Естествено - тях ги е грижа за компанията им и за нейните клиенти, за търговците и доставчиците; но по-важно е, че основно ги е грижа за хората, които работят за тях. И по тази причина изключителните шефове дават на служителите си: 1. Автономия и независимост Добрите организации са построени върху оптимизиране на процеси и процедури. И все пак - не е нужно всяка отделна задача да бъде разглеждана под микроскоп. Ангажираност и удовлетворение се подхранват с автономия и независимост. Грижа ме е за нещо мое. Грижа ме е, когато се чувствам отговорен и имам възможността да направя това, което смятам за правилно. Освен това, свободата подхранва новите идеи: дори при позициите, които са тясно свързани с чисто работния процес, има място за различни подходи. Винаги, когато е възможно, давайте на служителите си автономия и независимост да работят по начина, по който го правят най-добре. Така те винаги успяват да свършат работата си по-добре, отколкото сте си представяли, че е възможно. 2. Ясни очаквания Да, във всяка работа трябва да има известна независимост, но също така във всяка работа е нужно да се определят основните очаквания как трябва да се постъпва в някои специфични ситуации. Ако критикувате служител за това, че днес е дал отстъпка на сърдит клиент, при положение, че до вчера това е било стандартна практика, Вие правите работата на същия този служител невъзможна. Много са малко нещата по-стресиращи от това да не знаеш какво се очаква от теб всеки отделен ден. Когато изключителният шеф променя стандартите или посоката, той или тя говори за тази промяна предварително. Когато това не е възможно, отделя време да обясни защо се налага съответната промяна, както и какви са очакванията за бъдещето. 3. Смислени задачи Всеки обича да се състезава; много често най-добрите служители са тези, които най-много обичат да го правят – особено да се състезават със самите себе си. Смислените задачи създават чувство за цел и предават значение дори на най-обикновената монотонна работа. Освен това, целите могат да бъдат забавни. Без смислени цели, към които да се стремиш, работата е просто работа. А никой не обича просто да работи. 4. Чувството за стойностна цел Всеки обича да се чувства част от нещо голямо. Онова усещане да си част от общото - от онзи дух, който превръща група от отделни личности в истински екип. Добрите мисии могат да променят нещо в живота на клиентите, за които работиш. Нека служителите ти знаят какво искаш да постигнеш в бизнеса, както и какво искаш да направиш за клиентите. Ако е възможно им позволи и сами да измислят мисии. Чувството на истинска цел започва с това да знаеш за какво да се грижиш и, което е по-важно, защо да се грижиш. 5. Възможности за принос Ангажираните служители имат идеи: ако им отнемеш възможностите да правят предложения или ако веднага отхвърляш идеите им, дори без да ги обмислиш, те спират да са ангажирани към случващото се. Затова изключителните шефове създават атмосфера, в която е много лесно за служителите да правят предложения. Тези шефове задават въпроси. Меко проверяват почвата. Помагат на служителите си да се чувстват удобно, когато предлагат нови начини как да се случват нещата. Когато някоя идея не е приложима, отделят нужното време да обяснят защо. Великите шефове знаят, че служители, които правят предложения, ги е грижа за компанията, и затова внимават същите служители да знаят, че приносът им се цени. 6. Истинско усещане за свързаност Хората работим за заплати (иначе се нарича доброволческа работа), но всъщност искаме да работим за нещо повече от заплата: да работим с и за хора, които уважаваме и на които се възхищаваме – както и с и за хора, които ни уважават и ни се възхищават. Затова една мила дума, кратък разговор за семейството или да се обсъди неформално работен проблем – всички тези моменти са много по-важни от груповите срещи или формалните оценки. Истинското чувство на свързаност е нещо лично. И изключителните шефове показват, че виждат и ценят човека, не само работника. 7. Последователност Повечето хора нямат нищо против шеф, който е взискателен, стриктен и лесно и бързо дава (не винаги положителна) обратна връзка, стига същият този шеф да се отнася с всички служители еднакво справедливо. (Великите шефове се отнасят с всеки отделен човек по различен начин, но с всички еднакво справедливо. Важно е да се направи разликата между двете. ) Великите шефове знаят, че ключът към това да показват последователност и справедливост е в комуникацията: колкото по-добре служителите знаят причината зад дадено решение, толкова по-малка е вероятността да помислят, че няма справедливо отношение или че някой е протеже на шефа. 8. Критика на четири очи Няма перфектен служител. Всеки такъв има нужда от конструктивна обратна връзка. Всеки служител заслужава такава. Великите шефове дават подобна обратна връзка на четири очи. 9. Похвала пред другите Всеки служител - дори този, който не работи много добре, прави все пак нещо добре. Всеки служител заслужава да бъде похвален и оценен. Лесно е да видиш кои са най-добрите ти служители, защото те постоянно правят невероятни неща. Може да ти се наложи да помислиш доста, за да откриеш начин как да поощриш служител, който просто се справя: няколко думи на признание, особено пред други хора, могат да запалят един най-обикновен служител да постигне чудеса.
Много добро местоположение на работното място. Някои кариерни възможности. Страхотни колеги. Страхотно уважение към служителите и работата. Супер заплата и социални придобивки.
По-скоро несигурно място за работа.